Volar no es caure
Amb el Cesc hem fet u experiment amb papes, ara os farem pas a pas
Material:
·Full de paper i tisores
Procediment
A. Talla dos quadrats de paper iguals i identifica'ls amb una X i una Y.
B. Deixa caure simultàniament els dos trossos plans des d'una certa alçada.
C. Doblega el paper X per la meitat, i torna a deixar caure tots dos.
D. Doblega el paper Y per la meitat dues vegades i repeteix la caiguda.
1. Quin dels dos trossos arriba abans a terra quan fas el que indica l'apartat B?Hem vist el vídeo moltes vegades, i el que ens ha semblat correcta, és que arriben els dos paperers a la vegada.
2. Quin dels dos trossos arriba abans a terra després de fer les instruccions de l'apartat C? I en fer el que diu l'apartat D?
A l'apartat C arriba primer el paper que hem doblegat, el X.I. a l'apartat D arriba abans el paper que hem doblegat dues vegades, el Y.
3. Els papers cauen en línea recta?
No, en cap apartat cauen rectes. Els papers doblegats cauen més de pressa perquè la velocitat no té a veure amb la massa, sinó amb la forma.
Molinet
2. FER QUE CAIGUI ON VULGUIS?
Material:
full de paper, tisores, goma d'enganxar
A. Fes una marca amb guix a terra. Retalla un quadrat de paper i deixa'l caure sobre la marca diverses vegades.
.B. Doblega el paper tal com s'indica a la imatge 1.
C. Enganxa amb cola el triangle format i retalla el paper sobrant. El resultat ha de ser com el que es mostra a la imatge 2.
D. Deixa caure la piràmide sobre la marca del terra diverses vegadas. Ara, inclina la piràmide abans de deixar-la anar i observa el que pasa.
E. Ara, inclina la piràmide abans de deixar-la anar i observa el que passa.
Preguntas
1. Es pot controlar la caiguda del paper a l'etapa A?
No, no es pot controlar la caiguda d'una guia de paper perquè l'aire fa un tocament amb els objectes que cauen i té un efecte diferent.
2. Ho pots fer a la D?
Sí, a la imatge D si podem controlar la caiguda. Perquè encara que tingui la mateixa massa, no té la mateixa forma per això cauen de manera diferent.
3. A què creus que és deguda la diferència?
La diferència és que, no tenen les mateixes formes, això fa que l'aire afecti de forma diferent. Per això el full de paper trigui més a arribar a terra.
4. Què passa en inclinar la piràmide?
3.RECICLEM UNA AMPOLLA Material:
Full de paper, tisores, regle i clip.
Procediment:
1. Talla el paper tal i com s'indica a la imatge 3, i doblega per la línia de punts.
2. Reprodueix l'objecte de la imatge 4, i posa un clip a la part de baix.
3. Deixa caure l'helicòpter. Ajusta les "ales" perquè inverteixi el sentit de gir.
4. Fes proves modificant el nombre de clips i canviant la llargada de les ales.
Qüestions:
1. Com has aconseguit invertir el sentit de gir?
Ho hem aconseguit invertint les ales, és a dir, si una ala està mirant a la dreta, la fiquem mirant a l'esquerra. I ho mateix amb l'altra ala.
2. Què passa quan canvies el nombre de clips?
El que passa és que canvia la velocitat. Per exemple, nosaltres li hem afegit un clip més, i llavors anava més de pressa que amb un clip.
3. Què passa quan escurces les ales?
El que passa és que va més ràpid, ja que com hi ha menys superfície, fa que planegi menys, per tant cau més ràpidament.
Comentarios
Publicar un comentario